Cukier potrzebny od zaraz, jak to działa?

Cukier, to temat powracający jak aborygeński bumerang, przy każdej próbie pożegnania z naszego menu, niedający spokoju, jak miauczący kot o północy i dający się odczuć w naszym ciele, jak mróz szczypiący w nos.

A teraz już na serio. Na początek wiedza. Temat jest mega ważny, tak więc udostępnij ten post, niech jak najwięcej osób zdobywa wiedzę, na temat cukru i słodyczy.

Większość z nas kojarzy, że glukoza (cukier prosty) jest podstawowym źródłem energii. Ale przeglądając ostatnio artykuł z Sekretów Medycyny, przypomniałam sobie z lekcji biologii w liceum o… glikokaliksie. Pani Mirosława byłaby ze mnie dumna!

Każdą komórkę naszego ciała otacza cukrowa struktura, glikokaliks właśnie, która nadaje określoną funkcję komórce. To jest kluczowe dla naszego funkcjonowania! To forma, która w połączeniu (na zasadzie klucza do zamka) tylko z dopasowaną inną strukturą, np. z białkiem, uruchamia konkretny proces biochemiczny. Dzieje się to na poziomie genów, ale w rezultacie chodzi np. o proces przemiany materii czy reakcji immunologicznej. Tak więc, nie ma wątpliwości, że glukoza jest niezbędna w naszym organizmie. Problem stanowi jej ilość.

Co się dzieje, gdy zjemy banana?

Trawienie następuje już w jamie ustnej, potem częściowo rozłożone węglowodany trafiają do jelit a następnie przenikają przez jego ściany i wędrują z krwią do wątroby. Stężenie cukru we krwi w tym czasie wzrasta, na co reaguje trzustka, która produkuje insulinę. Insulina w skrócie pomaga dotrzeć glukozie do komórek, czyli je odżywić. Po wzroście następuje spadek cukru we krwi, na chwilę poniżej normy i czujemy się śnięci.

Sięgamy po kolejny cukier, by się rozbudzić. Jeśli zbyt często wołamy insulinę (czyli zbyt często jemy cukier), insulina przestaje reagować tak efektywnie jak wcześniej, więc trzustka męczy się, bo musi wyprodukować więcej insuliny by osiągnąć podobny efekt (insulinooporność). Wtedy mamy problem z chudnięciem i wyższym poziomem tkanki tłuszczowej. Nadmiarowe ilości cukru są przekształcane do tłuszczów, co odbywa się w wątrobie, a to osłabia jej inne funkcje.

Pogarszanie się działania trzustki i wątroby może trwać nawet do 20 lat. Brak szybkich, widocznych skutków nie pomaga nam w zaprzestaniu hulaszczego trybu życia.

 

Jak poradzić sobie ze słodyczami? Jeśli masz trudności, by zmniejszyć ilość cukru w swoim odżywianiu, umów się na konsultacje:

Comments

  1. Pingback: Detoks od słodyczy - 5 praktycznych sposobów - Kasia Misztela

Add A Comment