zdrowe odżywianie

Talerz zdrowia opracowany przez Uniwersytet Harwarda

Często używa się pojęcia – pełnowartościowy posiłek. Ale co to właściwie znaczy? W jaki sposób komponować posiłki w ciągu dnia? Z pomocą może przyjść oficjalny talerz zdrowia opracowany przez amerykańskich naukowców z Uniwersytetu Harvarda.

Pytania otwierające dla Ciebie:

  1. Jak wygląda Twój talerz?
  2. Z których elementów jesteś zadowolona a w których mogłabyś coś zmienić?
  3. Jaką jedną rzecz możesz zmienić już teraz, by zbliżyć się o 1 punkt do tego oficjalnego talerza?

Składowe talerza:
Warzywa (większa połowa talerza) i owoce (1/5 talerza) – różnorodnie, kolorowo i świeżo.
Produkty pełnoziarniste (1/4 talerza) – kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, orkiszowa, ryż, owies, żyto – zboża naturalne, razowe.
Białko roślinne lub zwierzęce (1/4 talerza) – warzywa strączkowe tj. fasola, groch, ciecierzyca, soczewica, soja; orzechy, ryby, jajka, chude mięso drobiowe.
Woda – główne źródło nawodnienia organizmu.
Zdrowe tłuszcze – olej rzepakowy, oliwa z oliwek.
Aktywność fizyczna – jako podstawa zdrowego trybu życia.

Niekoniecznie chodzi o to, by zawsze w każdym posiłku znalazły się te wszystkie elementy. To pewnego rodzaju punkt odniesienia. Taki ideał, do którego warto dążyć.

Taki talerz zdrowia może być Twoim celem żywieniowym – wprowadzanie małymi krokami zmian. Jak to zrobić?

Zapisz się na konsultacje: